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創業僅か3年。コペンハーゲ1ン発祥ウォッチブランドによる日本進出成功の秘訣 / Only 3 years after launching the brand – the secret of the Copenhagen based watch brand’s success in Japan

創業僅か3年。コペンハーゲ1ン発祥ウォッチブランドによる日本進出成功の秘訣 / Only 3 years after launching the brand – the secret of the Copenhagen based watch brand’s success in Japan

インタビュー: 岡安夏来

デンマークの首都コペンハーゲンで誕生した腕時計ブランドNordgreen。当時、大学の同級生だったバジリ・ブラント(以下)とパスカー・シバムは、いつか2人で起業しようという夢を約束し、数年後2017年にコペンハーゲンにてNordgreenを設立しました。

2018年、オンラインにて日本への販売を本格スタート。2人は口々に日本市場成功のポイントについてこう語っています。

「私たちは、日本の生活や文化を知っているだけでなく、現地の感覚を持った人を探し、コペンハーゲンで一緒にウェブサイトの運営管理やカスタマーサービスを創業時から行っています。現在はミレニアム世代の日本人スタッフが社内全体の30%を占めています。新社会人から日本で社会人経験者まで業界問わず、日本全国から”デンマークが好き”という共通点を持つスタッフと一緒に活動しています。

日本ならではの魅力を尊重しながら、デンマークデザインを発信していく。お互いの文化や価値観を尊重し、ブランド軸は変えずとも臨機応変に現地に対応してきたことが日本進出の成功につながったのではないかと考えています。現在、2,500人以上お客様の口コミにて、5つ星中4.5星を頂いています。2019年には500人以上もの日本のインフルエンサーやメディア関係者の方にもご協力頂きました。」

ヤコブ・ワグナーが手掛けるデンマーク・デザイン

腕時計のデザインを手掛けるのは、Bang&OlufsenやHAYも手掛ける世界的有名デンマークデザイナーのヤコブ・ワグナー。彼のデザインに対する哲学、母国を想う気持ち、サステナブルに対する思考などに意気投合し、チーフデザイナーに就任しました。

ヤコブが手掛ける腕時計は、シンプルを基調とし、並外れた細部へのこだわりが詰まっています。2019年に新商品として誕生したクロノグラフ機能搭載のPioneer(パイオニア)。

土台、インデックス、クロノグラフの秒針目盛りといった文字盤一つ一つが、僅かにドーム型を描いています。この、各々で見事な曲線美を描きながらも一つの文字盤としてぴったりと合致しています。

この曲線により光が差し込む反射光が僅かな角度で変化し、時間を確認するたびに文字盤がいつも異なる表情を見せてくれるのです。これは、2020年レッドドット・デザイン賞を受賞しました。彼にとって今回で4回目の受賞になります。

北欧デザインと和のデザインの共通点

Nordgreenでは、2020年時点で7カ国語のウェブサイトを運営し、全世界120ヶ国以上への販売を行っています。うち日本が全体で最も大きな売上シェアを獲得しています。ここまでご支持頂いている理由の一つに、日本の職人技術や日本家屋のようなシンプルかつ繊細な和のデザインの歴史・伝統が関係していると考えています。1867年の外交樹立の頃から、デンマーク人デザイナーは日本のデザインからインスピレーションを得てきました。デンマークは、このデザイン思考が現在でも引き継がれています。日本では、高度成長期に米国のポップなデザインが主流になりましたが、江戸時代の和の思考が、現代の人々の潜在意識に受け継がれているのです。

こうしたデンマークと日本の約153年にも渡る歴史が、現在、デンマークデザインという形で日本の方々へ好感を生んでいると考えています。

世界一のサステナブル腕時計ブランドを目指して

デンマークは、風力発電による再生可能エネルギーの先進国であり、国民の若者の約23%は環境問題を意識してベジタリアンになっています。この国で育った2人も環境問題を考慮した持続可能な取組は、今後ビジネスを行う上で必須だと考えています。

「Nordgreenに社会貢献プログラムに、全ての腕時計購入者は3つの慈善活動のうち1つの団体へ寄付でき、3つの中から1つを購入者が”自分で選ぶ”ことで、能動的な意識に繋がると考えています。

慈善団体は、「インドの子どもたちへの教育支援」「中央アフリカ共和国へ飲料水提供」「中南米の熱帯雨林の保護」の3つ。医療費・教育費が無料の環境で育った私たちにとって、世界にも安心・安全な環境を届けたいという想いから設立までの半年間探し続けて、3つの団体と提携を決めました。」

特別なことをしている自覚のない謙虚な姿勢でバジリは教えてくれました。以心伝心しているかのようにパスカーは続いて、サステナブルへのこだわりを話てくれています。

「他にも、弊社の梱包は、FSC認定を受けた素材や廃棄プラスチックを再利用した素材を使用しています。最もサステナブルな腕時計ブランドを目指して、これからも勢いを加速し成長し続けていきます。」

ついに日本実店舗展開スタート!

2020年4月から日本での実店舗展開がはじまりました。

「現在、52店舗以上の日本に店舗がオープンし、これからさらに日本全国の腕時計専門店やデパートに拡大していきます。サイズやベルトの質感、文字盤の素材感など、実際にお手にとってお楽しみ頂ければ嬉しいです。今後は、さらに日本でのイベント開催や、日本独自の慈善団体とCSRプログラムを開催したり、日本の皆様にさらに寄り添った関係を強化していきます。

デンマーク発祥のサステナブルブランドとして、日本との共通する価値観を大切にしながら、今後も良好な関係を築いていきます。」 

https://nordgreen.jp/pages/store-locator

Interview: Natsuki Okayasu

Nordgreen is a watch brand born out of Denmark’s capital, Copenhagen. Earlier in their lives the two university friends, Vasilij Brand and Pascar Sivam, shared a dream of becoming entrepreneurs and several years later they made that dream come true by founding Nordgreen.

In 2018 they launched their Japanese online store. The young entrepreneurs are giving their own opinions of how to succeed in Japan.

“We didn’t want to just try to understand Japanese language and culture – we wanted to find people who had a sense of how to localize us and we wanted to run our website and maintain our customer experience together with them. Currently around 30% of our regular staff members are young Japanese who all share an interest in Denmark and who have their own origins in Tokyo and other urban areas of Japan.”

Together they promote their Danish design whilst understanding what is particular to the Scandinavian appeal in Japan. According to themselves, they believe that their success in Japan can be owed to investing their time heavily in localising their brand communications and campaigns, playing it by ear whilst maintaining the core of the brand they always envisioned. This has earned them five star reviews from more than 2,500 customers partially thanks to their ability to build relationships with over 500 influencers and media personalities in Japan.

Danish design made by Jakob Wagner

Working on the design of the watches is renowned Danish designer, Jakob Wagner, who also worked with Bang & Olufsen and HAY. His design philosophy is derived from his enthusiasm for sustainability and his sentiment towards Denmark. Jakob Wagner’s watches are brimming with his extraordinary attention to detail and fixation on the meaning of every element on a solid foundation of simplicity.

In 2019 the new model, the Pioneer, was born. From the base of the watch appears the minute markers and the chronograph minute and second hands and is brought together visually by a slightly domed surface.

Every part from the minute marks, the chronograph dials and minute and hour hands twist and curve on each their own but nonetheless together paint the shape of the watch as one entity. The curve ever so slightly reflects light differently according to the viewing angle, making the watch appear slightly different each time you look at it to tell time. In 2020 The Pioneer won the Red Dot Award. It was Jacob Wagner’s 4th Red Dot Award.

The affinity between Nordic and Japanese design

Nordgreen currently has websites in 7 languages and sell their watches in 120 countries all over the world. The Japanese market is their largest one among these. They believe that one reason for the huge support they are receiving from Japan stems from the affinity between the simple design of Jakob Wagner and the history and tradition of delicate simplicity in Japanese craftsmanship, architecture and design. Since the establishment of diplomatic relations between Denmark and Japan in 1867, Danish designers have been inspired by Japanese design. These design thoughts have lived on until the present. Japan was affected tremendously by American pop culture during its decades of rapid economic development but today people are turning back to a dormant consciousness of the Japanese styles from the Edo period. This almost 153 year old history between Denmark and Japan is now being revived in an amicable fashion through design.

The quest toward becoming the world’s most sustainable watch brand

Denmark is pioneering in renewable energy through its wind turbine technologies and upwards of 23% of Danish youth have chosen to become vegetarian out of their environmental consciousness.

“We also believed that working with sustainability as a mindset would be an indispensable part of starting a business together. Through Nordgreen’s Giving Back Programme, all Nordgreen watch owners can donate to 1 out of 3 charity organisations of their own choice and thereby activate their own sustainability consciousness. The three NGO partners we work with respectively support the education of children in India, the supply of clean water to the people of the Central African Republic and the preservation of rainforest in central America. To us, being raised in a society where healthcare and education is free, we continuously worked for roughly half a year to carefully select these 3 NGOs in order to help provide a sense of security and safety to other regions of the world.”

Says co-founder, Vasilij Brandt. The second half of the entrepreneur duo, Pascar Sivam, continues:

“Besides this program the packaging we use is made from FSC certified materials and upcycled plastic. Aiming at becoming the world’s most sustainable watch brand we continuously strive to accelerate this spirit.”

Finally, the brand will also be found in physical stores in Japan

From April of 2020 Nordgreen started selling their watches in physical stores in Japan.

“Currently we are present in 52 stores all around Japan and still expanding to new watch specialty shops and department stores. We are excited to let our Japanese audience get a taste of the look and feel as well as sizes of our watches and watch straps. We will continue to build our ties to Japan, always caring for the common values we share with Japan as a true and original Danish brand. Part of this endeavour will be hosting more local events, partnering with local partners as part of our CSR program and adding a recognizable face to our brand”