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Enriched Simplicity – デンマークの建築家における日本の影響 / The Japanese influence in Danish architecture

Enriched Simplicity – デンマークの建築家における日本の影響 / The Japanese influence in Danish architecture

デンマークの建築家における日本の影響

2021年7月23日に始まった東京の国際的スポーツイベントの開催に合わせて、代官山のヒルサイドフォーラムで展示会「Enriched Simplicity」が開かれます。1950年から2020年のデンマークの建築における日本の影響について観ることができます。この展示会は、駐日デンマーク大使館との協力もと、デンマーク芸術財団とドライヤーズ財団との提供によるものです。展示内容は、クリストファー・ハーランによって監督およびデザインされたものです。東京での会期が終了後、大阪とコペンハーゲンでも開催いたします。

1950年代以降、デンマークの建築は日本の伝統に強く影響されてきました。これらの影響は、フランク・ロイド・ライトやチャールズ・イームズなどのアメリカのロールモデルから間接的に影響を与えたもの、そして桂離宮などの伝統的な日本の建築や丹下健三などによるモダンな作品から直接的に影響を与えたものとの2つがあります。

日本の伝統的な建築からインスピレーションを得て、アメリカの建築家によって設計された一軒家は、1950年代にデンマークの若い世代の建築家にとって非常に重要なインスピレーションになりました。その結果、床から天井までガラスが張り巡らされ、屋内と屋外の空間がつながった、オープンプランと繊細なプロポーションを備えた繊細な構造の洗練された家が生まれました。壁一面の建物と白いキュービズムは、エレガントな構造、多様性、適宜なものに置き換えられました。

日本の建築はシンプルでありながら洗練されており、多くの場合、木やコンクリートで、接合部や材料にディテールが施されていました。クリアで純粋な日本の美学は、ヨーン・ウツソンやエリック・クリスチャン・ソレンセンなどのデンマークの建築家などから共感を呼びました。そして近年、ドルテ・マンドラップのワッデンシーセンターやセシリー・マンツの家具がその例であるように、これらのデザインの原則が再発見され、一新されました。

この展示会は、1950年から2020年にかけてのデンマークの建築家やデザイナーが日本に影響され、建築やデザインにどのように取り入れていったのかを合計25の作品を通してご覧いただけます。作品は、ヨーン・ウツソン、アルネ・ヤコブセン、エリック・クリスチャン・ソレンセン、ヴィベケ・クリント、レネ・トランバーグ、アンダース・ヘルマンセン、ドルテ・マンドラップ、クリストファー・ハーランなどによるものであり、複製、スケッチ、写真などを展示します。

展示会の一環として、デンマーク企業のフリッツ・ハンセン、ワン・コレクション、ノルディック・モダン、タクトはポール・ケアホルム、フィン・ユール、ヴィベケ・クリント、ツェツィーリ・マンツなどの厳選された家具を展示します。

 

会期:7 月23 日(金)~8 月8 日(日) 11:00-19:00 ※23 日のみ15:00-19:00

場所:東京都渋谷区猿楽町29-18 http://hillsideterrace.com/access/

*事前登録は必要ありませんが、入場制限をさせて頂く場合がございます。**会場ではマスク

をご着用ください。37.5 度以上の発熱や咳等の症状がある場合には、来場をお控えください。

 

展示会の情報は、ヒルサイドテラスさんのホームページでもご覧頂けます。

http://hillsideterrace.com/events/11289/


The Japanese influence in Danish architecture

With the international sports event being started in Tokyo on July 23, 2021, the exhibition Enriched Simplicity also opened in Hillside Forum in Daikanyama. The exhibition is about the Japanese inspiration in Danish architecture from 1950-2020. The exhibition is funded by the Danish Arts Foundation and Dreyers’ Foundation in collaboration with the Danish Embassy in Tokyo. The exhibition is and curated and designed by Christoffer Harlang. It will later travel to Osaka and Copenhagen.

 

Since the 1950s, Danish architecture hasbeen strongly influenced by the Japanese tradition. The inspiration originally came both indirectly from American role models such as Frank Lloyd Wright and Charles Eames and more directly from, among others, traditional Japanese architecture such as Katsura Imperial Villa and more contemporary protagonists such as Kenzo Tange.

 

Single-family houses designed by American architects with inspiration from traditional Japanese architecture became a very important inspiration for a young generation of Danish architects in the 1950s. The result was refined houses in delicate constructions with open plans and fine proportions, where glass from floor to ceiling and connected indoor and outdoor spaces. Full-walled buildings and white cubism were replaced by elegant structures, variety and additions.

 

Japanese architecture was simple and yet sophisticated, often in wood and concrete with detailing in joints and materials. The clear and pure Japanese aesthetics resonated with Danish architects such as Jørn Utzon and Erik Christian Sørensen, and in recent years these principles of design have been rediscovered and renewed, as Dorte Mandrup’s Wadden Sea Center and Cecilie Manz’ furniture are examples of.

 

The exhibition consists of a total of 25 examples of how Danish architects and designers in the period 1950-2020 have been inspired by impulses from Japan and have used it in their architecture and design. These are works by Jørn Utzon, Arne Jacobsen, Erik Christian Sørensen, Vibeke Klint, Lene Tranberg, Anders Hermansen, Dorte Mandrup, Christoffer Harlang and many more, which are specifically shown on reproduced drawings, sketches and photographs presented on wooden boards and supplemented by models on podiums. The Danish companies Fritz Hansen, One Collection, Nordic Modern and Takt display selected pieces of furniture by Poul Kjærholm, Finn Juhl, Vibeke Klint and Cecilie Manz as part of the exhibition.

 

Date: July 23 (Fri) – Aug 8 (Sun) 11:00-19:00 *Only on July 23: 15:00-19:00

Location: Hillside Forum, 29-18, Sarugakucho, Shibuya-ku, Tokyo http://hillsideterrace.com/access/

* We comply with good social distance practices, taking the measures of Covid-19 into consideration.** We kindly ask guests to wear a face mask at the venue. In case you have fever 37.5+ or any concerns about your health, we kindly ask you to refrain from showing up to the event.

 

You can also read about the exhibition on below website of Hillside Terrace:

http://hillsideterrace.com/events/11289/ (in Japanese language)